Is het bij jou thuis altijd een kolerezooi? Maak je er niet al te druk om! Want uit onderzoek blijkt dat rommel goed is voor kinderen. Psychologen aan de universiteit van Iowa voerden een studie uit bij 72 kinderen van 16 maanden oud. Ze kregen elk 14 dingen, waaronder jam, kaas, chocoladesaus en havermout, voorgeschoteld om te testen hoe gemakkelijk ze de korte, verzonnen benamingen (zoals ‘kiv’ of ‘dax’) konden aanleren. Een minuutje later kregen ze dezelfde objecten in een andere vorm, met als opdracht alles te identificeren. De kleintjes die voor de grootste chaos zorgden, waren opvallend beter in het leren en onthouden van de woorden. “Het lijkt misschien alsof kinderen niet veel meer doen dan spelen wanneer ze eten rondstrooien vanuit hun hoge stoel, maar ze halen effectief informatie uit deze acties, kennis die ze later nog goed kunnen gebruiken”, verklaart dokter Larissa Samuelson. Het experiment demonstreert volgens het team hoe dit rommelige enthousiasme om te ontdekken de opbouw van een vroege woordenschat en meteen ook de verdere cognitieve ontwikkeling ondersteunt. “Kinderen doen meer dan rommel maken, ze veranderen voor altijd de manier waarop ze leren”, klinkt het besluit. Deze link tussen chaos en prestaties zou overigens ook overeind blijven in het volwassen leven. Mensen met een rommelige werkplaats zouden namelijk productiever zijn omdat chaos ervoor zorgt dat je het takenpakket voor je neus eerst vereenvoudigt.