• check mark icon
    Dé ontmoetingsplek voor ouders, leerkrachten en andere professionals
  • check mark icon
    Vergelijk basisscholen en kinderopvang
  • check mark icon
    Lekkere en gezonde kinderrecepten
  • check mark icon
    Leuke activiteiten en dagjes uit
  • check mark icon
    Lees en leer met onze Opgroeiblog en kennisbank
Inhoudsopgave

Regelmatig circuleren onder ouders van hoogbegaafde kinderen artikelen en opiniestukken over school en educatie. Ze duiken op op internet en circuleren op Facebook. Het zijn artikelen die bijvoorbeeld gaan over hoe scholen creativiteit bij kinderen ondermijnen. Over ouders die uit noodzaak  serieus overwegen om thuisonderwijs te gaan geven. Over het passend onderwijs dat niet past.

De beste school

In de praktijk spreek ik vaak ouders die me vragen welke school het beste is. In het algemeen, of meer specifiek voor hun kind. Op zo’n vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Een school die voor het ene kind geschikt is, kan voor een ander kind helemaal niet passend zijn, en vice versa. Bovendien bestaat ‘de perfecte school’ niet.
Deze vraag van ouders komt bijna altijd voort uit een bepaalde onzekerheid over de huidige school. Heb ik destijds de goede keuze gemaakt? Past deze school wel echt bij mijn kind? Mijn kind heeft geen aansluiting in de klas, moet ik daar wat mee?

Een aantal weken geleden ontstond er op de stoep spontaan een gesprek waaraan steeds meer ouders deelnamen. Ze stonden te wachten op hun kinderen en het gesprek kwam op school. Op welke school zit jouw kind? Hoe gaat het daar? Mijn zoon begint maandag op een nieuwe school, ik voel me zo opgelucht… En al snel bleek: de één wilde overstappen van school, anderen waren net overgestapt en weer een iemand anders waarvan de kinderen na de kerstvakantie op hun nieuwe school beginnen. Wat leeft dit onderwerp onder ouders!

Wanneer is overstappen een goed idee?

Er zijn natuurlijk 100 redenen om van school te wisselen. Tegelijkertijd is het er maar 1: het welzijn van je kind. Al met al kun je de redenen indelen in 3 categorieën. De eerste is praktisch, de tweede betreft je kind en de derde jezelf als ouder – qua belangrijkheid in willekeurige volgorde.

1. De praktische reden

Deze is natuurlijk een open deur: als je gaat verhuizen naar een andere plaats, kan het te ver zijn om je kind nog naar zijn oude school te laten gaan. Je bent dan genoodzaakt over te stappen. Benut je ervaring op de huidige school bij het zoeken naar een nieuwe school: je kijkt als ‘doorgewinterde’ ouder van een middenbouwer anders naar een school dan toen je kind nog 2 was en je een (kleuter)school voor hem uitzocht!

Ook kan het voorkomen dat een school aangeeft dat ze zien dat je hoogbegaafde kind méér nodig heeft, maar dat zij dat niet kunnen bieden. Het is heel fijn als een school dit aan durft te geven en niet door blijft modderen met jouw kind. Al is het natuurlijk niet leuk om zoiets te horen. Zeker niet als een kind goed ligt in de groep waarin hij zit.

2. Het welzijn van je kind

Dit is natuurlijk ‘de grote reden’ om te wisselen, danwel te blijven. En tegelijkertijd een moeilijke, omdat het zo subjectief lijkt te zijn. Als je kind niet lekker in zijn vel zit, kun je dan zeker weten dat dit (grotendeels) door school komt?

Ik denk het wel.

De vraag of het beter zou zijn een andere school te zoeken, komt meestal niet zomaar bij je op. Niet na het eerste gesprek met de juf of IB’er. Niet na de eerste keer overgeven van spanning. Of de eerste exceemaanval. Ook niet na het lezen van het eerste boek over hoogbegaafdheid. Niet na de eerste dag schoolziek. Of echt ziek.

Enkele ouders weten het als donderslag bij heldere hemel en stappen dan binnen een week over. Maar dat is zeldzaam. Vaak gaat er een lang proces van wikken en wegen aan vooraf. Om maar niet te spreken van het proces dat je als ouder vaak op school doorgaat: gesprekken, nieuwe methodes, aangepast werk, eventueel versnellen. Afspraken, nieuwe plannen, wederom evalueren.

En ik denk ook dat dat goed is. Je wilt zoveel mogelijk voor elkaar zien te krijgen op de huidige school. Je hebt niet voor niets voor deze school gekozen.

Wanneer genoeg dan genoeg is, is voor iedereen verschillend. Ook hier zijn een aantal factoren die je als ouder onder de loep wilt nemen.

Wordt mijn kind gezien – dat is een belangrijke vraag. Ziet de leerkracht wat je kind nodig heeft aan extra uitdaging, maar ook aan extra ondersteuning?

Is school, interne begeleiding, de juf of meester in staat door het gedrag van je kind heen te kijken en te zien wie het daaronder is? En waardoor het gedrag te verklaren is.

Gedrag is natuurlijk iets breeds. Druk en vervelend gedrag valt snel op. En wordt niet snel gezien als gevolg van hoogbegaafdheid. Ontwijkend gedrag, aanpassingsgedrag, faalangst zijn nog een aantal voorbeelden. Als dit niet gezien en erkend wordt, kan dat zorgen voor veel spanning.

Nog een relevante vraag is of er voldoende expertise aanwezig is op school. Je kind wordt gezien, de hoogbegaafdheid erkend. En dan. Weet de school dan wat ze te doen staat? Weten de juffen in de dagelijkse praktijk waar ze op moeten letten? Zijn er verrijkingsmaterialen aanwezig? En zijn die verrijkingsmaterialen ook echt verrijkend voor jouw kind? Zijn er ‘peers’, is er een plusles? Maar ook: is er tijd. Tijd om jouw kind te begeleiden in het pad dat anders is dan dat van zijn of haar leeftijdsgenoten? Antwoorden hierop zullen per school en zelfs per leerkracht-kind combinatie verschillend zijn.

Een derde aandachtspunt: heeft mijn kind aansluiting, ligt het goed in de groep, wordt het niet gepest, zijn er kinderen om zich aan op te trekken en mee te sparren? Sfeer is voor veel kinderen van belang en de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Deze sociale factoren kunnen zwaar wegen in het positief of negatief beleven van een schooldag.

Neem je kind serieus als het niet naar school wil. Zoek uit waar het scheef zit en probeer daar oplossingen te vinden. Als er echt geen verbetering in zicht is – bijvoorbeeld omdat hetgeen dat nodig is om verschillende mogelijke redenen op school niet is te realiseren – is het tijd om verder te kijken.

3. Je mening of gevoel als ouder

Dit is natuurlijk een lastige: mag ik mijn kind uit zijn vertrouwde omgeving plukken, omdat ik me zelf niet meer prettig voel op de huidige school, of bij het systeem of beleid?

Ja. Dat mag. Jouw gevoel over een school geef je uiteindelijk ook door aan je kind. Als jij er geen vertrouwen (meer) in hebt, voelt een kind dat vroeger of later.
En zoals een moeder me vertelde: “Ik zag het gewoon niet zitten. Nóg 3 jaar knokken om maar de kleinste dingen voor elkaar te krijgen… Op de nieuwe school gaat het geweldig en dat geeft enorm veel rust.”

Tot slot nog een paar do’s en don’ts

Niet doen:

  • de beslissing bij je kind leggen. Jij als ouder bent verantwoordelijk en kunt dingen op lange termijn beter overzien en zuiverdere argumenten gebruiken.
  • verwachten dat de ideale school – inclusief onfeilbare leerkrachten – bestaat, liefst ook nog in de buurt 😉
  • je op andere scholen oriënteren voordat de ‘grote crisis’ uitbreekt.
  • eerlijk en open praten tijdens het oriënteren op nieuwe scholen, zo kunnen zij ook het beste inschatten of hun school geschikt is voor jouw kind.

Succes en wijsheid, als je zelf in deze situatie zit. Aarzel niet om te sparren met ouders die in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten!

Connection Information

To perform the requested action, WordPress needs to access your web server. Please enter your FTP credentials to proceed. If you do not remember your credentials, you should contact your web host.

Connection Type