• check mark icon
    Dé ontmoetingsplek voor ouders, leerkrachten en andere professionals
  • check mark icon
    Vergelijk basisscholen en kinderopvang
  • check mark icon
    Lekkere en gezonde kinderrecepten
  • check mark icon
    Leuke activiteiten en dagjes uit
  • check mark icon
    Lees en leer met onze Opgroeiblog en kennisbank

Anna’s moeder belde me na de eerste toetsweek. Vorig schooljaar was Anna, tegen alle verwachtingen in, gezakt voor haar VWO examen. Ze ging met voldoendes de eindexamens in en kwam er met vijf onvoldoendes uit. En nu was ook haar eerste toetsweek dramatisch verlopen: allemaal onvoldoendes. Anna was de motivatie om te leren helemaal kwijt. Ze had heel hard geleerd en snapte de leerstof wel, maar was tijdens de toetsen in tijdnood geraakt en geblokkeerd.

Samen met haar ouders kwam ze voor een intakegesprek. We kwamen erachter dat Anna eigenlijk niet goed wist hoe ze moest leren en dat ze moeite had met plannen. Ze begon vaak te laat met leren en gaf de moed dan al vaak op, omdat ze het toch nooit zou redden. Daarbij had ze veel last van toetsstress. Hoe dichterbij de toets kwam, hoe meer de stress toenam. Vlak voor toetsen nam ze met vriendinnen de leerstof nog even door, maar hier werd ze eigenlijk alleen maar onrustiger van. Tijdens toetsen raakte ze vaak in paniek, wanneer ze een antwoord niet wist of in tijdnood kwam. Anna zag als een berg op tegen de volgende toetsweek en haar eindexamen.

We besloten samen aan de slag te gaan met de cursus Snel leren = leuk leren en daarnaast aandacht te besteden aan helpende gedachten en ontspanningsoefeningen. De eerste focus lag op de voorbereiding van de herkansingen voor Duits en Natuurkunde en op het maken van een goede planning voor de volgende toetsweek, die na de kerstvakantie zou zijn. Het gaf Anna rust dat ze wist dat ze voldoende tijd had om haar toetsen te leren en ze was daardoor ook gemotiveerder zich aan haar planning te houden en de opdrachten die ik haar meegaf, thuis uit te voeren.

Voor haar herkansingen haalde ze allebei een dikke voldoende. Doordat Anna meer inzicht kreeg in belangrijke aspecten voor het leren, vaardigheden tot haar beschikking kreeg als plannen, snellezen, mindmappen en geheugentechnieken en leerde hoe ze om kon gaan met belemmerende gedachten en stress, werd ze steeds rustiger en begon ze er steeds meer vertrouwen in te krijgen dat ze het dit schooljaar wel zou redden. Vol goede moed nam ze vorige week afscheid.

Zet ‘m op, meid! Je kunt het!