• check mark icon
    Dé ontmoetingsplek voor ouders, leerkrachten en andere professionals
  • check mark icon
    Vergelijk basisscholen en kinderopvang
  • check mark icon
    Lekkere en gezonde kinderrecepten
  • check mark icon
    Leuke activiteiten en dagjes uit
  • check mark icon
    Lees en leer met onze Opgroeiblog en kennisbank
Inhoudsopgave

De Noodzaak van aanpassing van een Curriculum 

Hoe been je een jong kind bij, als het zich op verschillende manieren ontwikkelt? Nog geen 6,5, maar cognitief al 9? Als het in een groeisprong terecht komt en meerdere grenzen aanhaalt, reageert als een 3 jarige? Het onderprikkelt raakt door te weinig uitdaging, of overprikkeld door scherpe zintuigen zoals gehoor, of concentratie verlies doordat het zo gedetailleerd waarneemt dat de hele context wegvalt?

Hoe been je een leer- en ontwikkelingsbehoefte bij, als het samenvalt in één kind en een Passend Onderwijs maar aanmoddert, hand op de knip of niet. Hoe beent het kind zichzelf bij en hoe ga je om met kritiek uit een dorp hierover? Staat het op iemands voorhoofd of gevel geschreven?

De Noodzaak van (h)erkenning

Een intelligentiespectrum is machtig mooi, soms komt het samen, in onverwachte categorieën, waar het gros van de mensen weinig boodschap aan hebben. Waar en hoe je met iemand te maken krijgt die anders waarneemt is afhankelijk van waar je je bevindt, of niet? Of is het toebedeeld aan een speciale school, werkplaats of zorginstelling? Als er een dijk van een prestatie zichtbaar wordt, moet een moment van succes alle aangekoekte negativiteit doen verdwijnen.

Als ik denk aan mijn eigen schooltijd, 1984-1992 en 1992-1998, is Passend Onderwijs geen nieuw begrip, alleen was er speling voor de leerkracht iets meer te sturen op de leerbehoefte en te steunen op maat, met de ontwikkelingsbehoefte. Belangrijk of je schoolgeld of niet had betaald was het niet. Er werd verschrikkelijk gebikkeld en continue in bruine zakjes om meer inleg van ouders gevraagd.

En wat als als nou bijna 30 jaar later, blijkt dat ouders genoeg deden en doen.. maar er een lek is in het onderwijs… Dat dyslexie, begaafdheid of andere leerbehoefte vaker dan niet pas op de Middelbare school ontdekt wordt en dat een school niet per definitief als veilig gewaarborgd punt functioneert.

De Noodzaak van de borg op ononderbroken Ontwikkeling

Hoe erg is het als een hiermee gepaarde ontwikkelingsbehoefte verborgen blijft. En hoe erg is het als kleine particuliere adviesbureaus hierin een signaal proberen af te geven, maar beleid uitblijft. Hoe erg is het dat asynchroniciteit van alle tijden is en anno 2013 maar met moeite nog erkend mag worden. Hoe moeizaam is een levenlang niet meekomen en voor gek versleten worden, alleen omdat de juf niet genoeg weet?