Als we kinderen afleren zichzelf te zijn, dat ze goed zijn zoals ze zijn, kunnen ze zich dan ontwikkelen tot volwassenen met zelfkennis en zelfvertrouwen?
De roep van ouders én professionals om kinderen hun eigen ontwikkeling te laten worden wordt steeds sterker en breder. Zo ook dit artikel van professional én moeder Laura Batstra:
“Mijn kind is een vrolijke en energieke achtjarige jongen, met een enorm gevoel voor humor. Hij wil timmerman worden, net als zijn oom. Zijn benedengemiddelde schoolprestaties zijn wat dat betreft geen probleem. Dat worden ze wel als hij zijn rapport bekijkt en daaruit niet anders kan concluderen dan dat hij volgens het oordeel van de school “minder” is dan de rest. Dat oordeel doet hem geen goed.”
Universitair hoofddocent Laura Batstra schreef voor hetkind en druk&dwars en over de schoolprestaties van haar zoontje en haar standpunt: ik ga niet aan hem sjorren…
‘Hier moeten we echt hard aan gaan trekken.’ Fronsend wijst de juf naar de grafieken die de cito-scores van mijn zoontje weergeven. Op met name lezen scoort zoonlief belabberd. Elk tien-minutengesprek over dit kind van mij verloopt hetzelfde; de leerkracht uit bezorgdheid over de benedengemiddelde prestaties en ik zucht eens diep.
https://hetkind.org/2016/04/08/mijn-kind-niet-ziek-maar-moet-toch-beter-worden/