• check mark icon
    Dé ontmoetingsplek voor ouders, leerkrachten en andere professionals
  • check mark icon
    Vergelijk basisscholen en kinderopvang
  • check mark icon
    Lekkere en gezonde kinderrecepten
  • check mark icon
    Leuke activiteiten en dagjes uit
  • check mark icon
    Lees en leer met onze Opgroeiblog en kennisbank
Inhoudsopgave

Deze vraag werd mij laatst gesteld door iemand die een kijkje kwam nemen bij de Plusgroep die ik begeleid. En inderdaad: zowel de kinderen in de Plusgroep als de kinderen die ik in mijn praktijk begeleid zijn graag in beweging.

Fysiek gevoelig

Hoogbegaafde kinderen hebben dit bewegen nodig omdat ze, meer dan andere kinderen, fysiek gevoelig zijn. Hierdoor bewegen en praten ze veel en dit neemt bij spanning vaak toe. Soms ontwikkelen ze zelfs tics.

Zelf hebben ze geen last van deze bewegingsonrust en ze kunnen zich zo prima concentreren. Sterker nog: het geeft ze zelfs meer innerlijke rust. In de evaluatieformulieren die we laatst terugkregen van de kinderen uit de Plusgroep werd een aantal keren als verschil met hun reguliere klas genoemd, dat het in de Plusgroep ‘zo lekker rustig’ was.

Vaak kan de omgeving zich niet voorstellen dat een kind dat zo zit te wiebelen en te friemelen zich kan concentreren. Toch lukt dat prima!

ADHD of hoogbegaafd?

Eis je van deze kinderen dat ze stil moeten zitten, dan bereik je daar voor het kind niet het gewenste effect mee. Als ze heel krampachtig proberen niet te bewegen, resulteert dit in frustratie en ze verliezen zo hun concentratie voor hetgeen er verder in de les gebeurt. De omgeving van deze kinderen kan zich echter aan dit drukke gedrag storen en het gebeurt helaas nog wel eens dat de vergelijking met ADHD wordt gemaakt.

Sporten is meestal een enorme uitlaatklep voor deze kinderen en hierbij hebben ze juist veel profijt van hun drang om te bewegen. Ze zijn heel actief en gedreven op het sportveld!

Het is de kunst om bij hoogbegaafde kinderen tegemoet te komen aan hun drang om te bewegen en het acceptabel te houden voor de omgeving.

Intellectuele en fysieke beweegmogelijkheden

Zorg voor hoogbegaafde kinderen voor voldoende beweegmogelijkheden, zowel fysiek als intellectueel (activiteiten met een open einde, waarbij ruimte is voor hun creativiteit). Voor kinderen die veel met hun handen friemelen, biedt een tangle uitkomst. Een tangle ziet eruit als een armband en bestaat uit een serie ronde hoeken die met elkaar verbonden zijn. Hierdoor kunnen er allerlei bewegingen mee gemaakt worden. Het prettige hiervan voor de omgeving is dat het geen geluid maakt, in tegenstelling tot het geklik met pennen dat je vaak hoort in de klas.