Roosvicee breekt lans voor moeders: Perfecte moeders bestaan niet.
Het moederschap is één van de zwaarste ‘banen’ ter wereld. Niet verwonderlijk dat het gepaard gaat met veel onzekerheden. Nederlandse moeders voelen zich wekelijks één of meerdere keren onzeker. Dit blijkt uit onderzoek van Roosvicee onder meer dan 1.100 Nederlandse moeders. Zij maken het zichzelf moeilijk, want deze twijfels over hun opvoedcapaciteiten komen vooral voort uit henzelf. Roosvicee wil moeders laten weten dat dit niet nodig is en presenteert het manifest ‘Perfecte moeders bestaan niet’. Hiermee wil Roosvicee alle moeders van Nederland het vertrouwen schenken om hun moederhart te volgen. Het manifest wordt 2 mei gepresenteerd en is opgedragen aan alle échte moeders van Nederland
Waarom zijn Nederlandse moeders onzeker?
Meer dan de helft van de Nederlandse moeders vraagt zich wekelijks af of zij het wel goed doet als moeder. De belangrijkste oorzaak van deze twijfel is zijzelf! Moeders eisen blijkbaar erg veel van zichzelf. Ook het gedrag van hun kinderen speelt een rol. Maar niet alleen de mensen binnen het gezin hebben invloed. Moeders zijn vooral onzeker door:
1. Zichzelf (55,7%)
2. Gedrag van de kinderen (50,5%)
3. Vergelijkingen met andere moeders (22,1%)
4. Lat wordt hoog gelegd door buitenwereld (21,8%)
5. Partner (6,7%)
De onzekerheid heeft vooral te maken met bekende opvoedsituaties, zoals ‘strijd aan de eettafel’ en ‘omgaan met driftbuien’ (67,6%). Ook vragen moeders zich af of ze wel genoeg tijd doorbrengen met hun kinderen (38,2%) en of ze wel voldoende grenzen stellen (36,2%).
Reality check: perfectie is niet nodig!
Roosvicee gelooft niet in perfecte moeders. Zolang je je moederhart volgt, doe je het goed. Toch maken Nederlandse moeders het zichzelf erg lastig. Meer dan 40% probeert een ‘perfecte moeder’ te zijn. Een perfecte 10 scoort echter niemand. Een plek waar ‘perfect moederschap’ volop geëtaleerd wordt, is op social media. Dit valt echter niet in goede aarde… 7 op de 10 moeders ergert zich hier ontzettend aan! Volgens Roosvicee is het daarom de hoogste tijd dat moeders niet streven naar perfectie, maar juist hun moederhart durven volgen.
Elsbeth Teeling, auteur van het boek ‘Relax Mama!’ en oprichtster van ‘de Club van Relaxte Moeders’ op Facebook, zegt hierover: “Maak het jezelf niet te moeilijk. Goed is ook goed genoeg. Het is voor kinderen fijner om een relaxte moeder te hebben, dan een perfecte. En trouwens, fouten maken is niet erg, je kinderen moeten ook leren dat er af en toe iets mis kan gaan in het leven. Perfecte ouders hebben is oersaai voor kinderen.”
Moeders voelen zich schuldig…
Nederlandse moeders hebben niet alleen twijfels over hun moederschap, ze hebben ook te kampen met schuldgevoelens. Meer dan de helft voelt zich wekelijks of vaker schuldig richting hun kinderen (55,3%). Er zijn hierin significante verschillen tussen moeders die werken en thuisblijven. 49% van de werkende moeders voelt zich schuldig, omdat ze altijd maar aan het rennen en vliegen is. Hierdoor genieten ze te weinig bewust van hun kinderen. Slechts 26,5% van de niet-werkende moeders ervaart dit zo. Van de niet-werkende moeders voelt 37,7% zich schuldig, omdat ze hun kinderen niet alles kunnen geven wat ze willen. Bij werkende moeders is dit percentage 32,9%. Kortom, voor werkende moeders speelt ‘gebrek aan tijd’ een grote rol. Bij niet-werkende moeders zit het schuldgevoel vooral in materiële zaken.
Volg je moederhart, dan komt het goed!
Roosvicee gelooft in échte moeders. Of ze nu werken of juist thuisblijven. In georganiseerde moeders met lijstjes en in moeders die iedere dag nemen zoals hij komt. In moeders die als eerste stralend op het schoolplein staan om hun kinderen op te halen en in moeders die als laatste de crèche of BSO in rennen. Want net als de meeste Nederlandse moeders (81,1%) vindt Roosvicee dat moeders die hun moederhart volgen, het goed doen. Maar als ze hun moederhart al volgen, waarom zijn ze dan nog steeds zo onzeker?
Elsbeth: “Niemand heeft de ‘Hogeschool voor Moederschap’ gevolgd. Je moet het allemaal maar zelf uitvinden, en dat is soms best ingewikkeld. Je kind wordt niet afgeleverd met een gebruiksaanwijzing. En nogal logisch dat je het goed wilt doen, je bent nog nooit zo verantwoordelijk voor iets geweest als nu. Maar moeders kunnen daarin ook doorschieten en dingen heel zwaar maken. Het helpt als we met elkaar wat luchtiger kijken naar de blunders die we af en toe maken of de dingen die anders gaan dan je had gewild. Het hoort erbij en het is fijn als je elkaar daar ook in vindt.”
Manifest als ode aan alle moeders van Nederland
Roosvicee probeert met al haar producten om moeders het goede door te laten geven. Dat doet ze van de eerste fles vitaminerijke rozenbottelsiroop tot aan de kant-en-klare fruitdrinks met minder suikers. Daarom brengt Roosvicee een ode aan alle Nederlandse moeders die zich elke dag weer afvragen of zij de juiste keuzes maken en presenteert voorafgaand aan Moederdag het manifest ‘Perfecte moeders bestaan niet’. Het komt terug in diverse tijdschriften en vormt de basis van een TV-commercial die vanaf 2 mei op televisie te zien is. Ook is Roosvicee deze week gestart met haar eigen Facebook pagina, waarop het manifest een belangrijke rol speelt en moeders die ook graag hun moederhart volgen, zich kunnen aansluiten.
Boilerplate
Over het onderzoek
Dit onderzoek is in april 2014 uitgevoerd door PanelWizard Direct in opdracht van Roosvicee onder 1.104 Nederlandse moeders met één of meer kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 12 jaar. Het onderzoek is uitgevoerd conform de ISO-richtlijnen voor marktonderzoek. De steekproef is bepaald op basis van de Gouden Standaard en is daarmee een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking.
Over Roosvicee
In de jaren ’50 zijn fruit en groente schaars. De firma Recter speelt slim in op dit tekort en brengt in 1956 een lekkere en gezonde vruchtensiroop op de markt op basis van rozenbottel en vitamine C. De naam Roosvicee is een samentrekking van deze twee ingrediënten: het merk is geboren. Nog steeds koestert Roosvicee de rozenbottel in al haar producten. Tegenwoordig heeft Roosvicee een breed portfolio van zowel siropen als kant en klare dranken. Sinds 2001 is Roosvicee onderdeel van het H.J. Heinz concern wat tevens moederbedrijf is van de merken Heinz, Honig, Wijko, De Ruijter, Venz, Brinta, Karvan Cévitam, Amoy, HP Sauce en Lea & Perrins.